Pediatric ward and our easter holiday - Reisverslag uit Magelang, Indonesië van Juv S. - WaarBenJij.nu Pediatric ward and our easter holiday - Reisverslag uit Magelang, Indonesië van Juv S. - WaarBenJij.nu

Pediatric ward and our easter holiday

Door: Juvena S.

Blijf op de hoogte en volg Juv

07 April 2015 | Indonesië, Magelang

Selamat pagi!

Afgelopen week heb ik gestaan op de Pediatric ward (de kinderafdeling). Ik vond het heel leuk hier te staan! Samen met Eddie en Bella heb ik deze week veel gezien en geleerd. De eerste dag heb ik alleen maar meegekeken. Ik heb een jongetje gezien die momenteel in coma ligt. Later werd me verteld dat hij op school ruzie had met een klasgenootje. Hij werd ergens van af geduwd en raakte bewusteloos, sindsdien is hij niet meer wakker geworden. Als bijkomende complicatie kreeg hij het Guillain-Barré syndroom. Ook heeft hij een enorme bult op zijn hoofd en koorts. Momenteel kunnen ze hem alleen maar passief mobiliseren, hij is nog te zwak en wordt van de week weer geopereerd. Ik krijg steeds meer medelijden met de mensen hier, vooral met dit jongetje en zijn ouders...
De dinsdag heb ik een baby die nog maar één maand oud is mogen behandelen. Het kleine jongetje had pneumonie en ademt niet op de juiste manier. Ik moest hem helpen juist te ademen door hem thoraxmobilisaties te geven, d.m.v. zachtjes m'n hand op zijn borstje te leggen en te duwen. Dat was spannend om te doen, maar ook bijzonder! Daarna gingen we naar de tbc-ruimte. Hier hadden alle kindjes tbc. Ik was bang dat ik ook tbc zou krijgen. Gelukkig heb ik mondkapjes en ben ik goed op afstand gebleven. Het is trouwens heel warm op de kinderafdeling. Er is weinig airconditioning, waardoor ik het idee krijg dat het daar krioelt van de enge bacteriën en ziektes. Verder heb ik niet veel gedaan die dag, behalve geslapen. Dat doe ik trouwens wel vaak hier haha. Ik merk dat ik mentaal zo uitgeput ben, omdat ik meestal alleen maar mag toekijken en dan ook nog de slechte ventilatie in het ziekenhuis en alles. Je hebt je powernapjes wel nodig hier in Soerabaja!

De woensdag en donderdag heb ik hetzelfde mogen doen. In de avond bleef Stephanie logeren. Ik had nasi goreng gemaakt en ze vond hem lekker! Ik voel me gevleid hihi, want de mensen hier weten wel wat lekker is en wat niet. En zij vond mijn homemade nasi goreng lekker mwuahaha. In de avond hadden we nog steeds honger en gingen we terang bulan halen. Dat is echt zo lekker. Het is een soort "sappige" cake met een vulling erin. Je hebt genoeg keuze voor de vulling. Wij hadden hem gevuld met nutella. Best cake everrr! Ze stoppen er wel heel veel boter in, dat is een minpuntje. Maar ach, je zit maar 1 keer in het buitenland voor je studie en je moet genieten toch:p


Easter holiday in Yogya and Magelang

Jaa vrijdag was het zover! We zijn er eindelijk weer tussenuit gegaan. Dit weekend zijn we naar Yogya en Magelang gegaan. Hier woont een groot deel van m'n familie. Met de trein zijn we naar Yogya gegaan, het duurde maar 5 uurtjes en de trein ziet er heel goed uit. De banken zitten/liggen super, je krijgt een kussentje + dekentje, je kunt eten kopen en er is muziek en tv. Ook controleren ze heel streng. Eerst op het station en ook nog in de trein en met de conducteur lopen nog 2 beveiligers mee. Je kunt hier in ieder geval niet zwartreizen haha. Om half 5 namen we de trein en om half 10 kwamen we aan in Yogya. Hier werden we opgewacht en daarna gebracht naar het hotel. We verbleven in Hotel Victoria**** het is hier erg mooi, modern en schoon. We zijn gelijk naar bed gegaan, want morgen gaan we naar Prambanan Temple (Hindoeïstische tempel) en in de middag ontmoeten we mijn neef en zijn vrouw. Prambanan is erg mooi. We gingen eerst gingen naar Ratu Boko hier kon je kijken naar kleine tempels en genieten van het uitzicht. Vanuit hier kon je de Prambanan Temple goed zien, het uitzicht is prachtig! Daarna gingen we naar de Prambanan Temple.
Nadat we klaar waren ontmoetten we m'n neef Tim en zijn vrouw Fenny. Het is leuk ze weer te zien en te spreken! We zijn wezen eten bij ayam goreng suharti in Yogya. Geloof mij, de kip hier is goed vriend. Als je naar Yogya ga, moet je hier sowieso langsgaan. Daarna moesten Tim & Fenny weer weg om te werken. We werden afgezet bij de Mal Ambarukmo Plaza vlakbij het hotel. Hier hebben we wat rondgekeken en daarna werden we gebracht naar Hotel Puri Asri***** in Magelang, best place on earth!
Afgelopen zomer ben ik hier ook geweest met mijn familie. Al het personeel herkent me nog en vroegen naar m'n ouders en zussen, maar die zijn er niet bij helaas. Nu ik hier ben, ben ik zo blij mijn familie weer te zien. Maar mijn eigen familie thuis mis ik nu wel heel erg. Dit doen we normaal altijd met z'n allen en nu zijn ze er niet bij. Ik ben nu bijna op de helft van mijn (study)trip, nog even en dan zie ik ze weer. Nu kan ik beter genieten:)
Ons verblijf is prachtig. Er is een privé-zwembad en open douche! We hebben gelijk een duik genomen haha en daarna gingen we ons klaarmaken want om 8 uur ontmoeten we mijn familie in het restaurant! We hebben gezellig met z'n allen gegeten en bijgepraat. Helaas kan ik nog steeds geen Bahasa. Ik wil zo graag met m'n tante en oom praten, maar dat lukte dus niet. Gelukkig heb ik mijn lieve nicht Siska die mijn tolk is haha. Ik heb nog even geskyped met mijn ouders en daarna ben ik gaan slapen. Zaterdag hebben we gezwommen. Zelfs de badmeester vroeg naar m'n vader (papa you're still famous). Gelukkig komt vaders over vijf weken en zien we elkaar een week later in Bali!
In de middag zijn we naar Es Murni gegaan. Het bestaat al sinds 1960 en je kunt er alle soorten ijs eten. Het is wel anders dan Nederland hoor! Ze verkopen er es met durian, kacang hijau, dawet enzovoorts enzovoorts. Marloes en Loretta zijn er niet echt weg van. Gelukkig hou ik er wel van en mocht ik ook hun ijsjes hebben! Toen we weggingen vroeg de eigenaresse aan Siska of ik de dochter van jaja mijn papa ben en natuurlijk ben ik dat. Ik stond er best wel van te kijken dat ze dat kon zien, maar aan de ene kant is het meer dan logisch. M'n vader is hier opgegroeid en was waarschijnlijk vaste klant of zo. In de avond werden we uitgenodigd door mijn familie om te eten in de Mal Artos. Maar, voordat we gingen eten vond Marloes nog een kakkerlak op haar kam in de badkamer. Die dingen zijn zo eng... Als ik iets haat zijn het wel kakkerlakken en we mogen ze niet doden, want anders krijg je er 10 voor terug. We hebben de receptie gebeld en zij hebben de kakkerlak verwijderd voor ons:')
In de mal hebben we Chinees gegeten. Afgelopen zomer zijn we hier ook vaak geweest. Mijn tante vind het geweldig dat ik van eten hou en ze had me zo volgepropt, normaal ben ik standaard hongerig maar nu kon er echt niks meer bij hahaha. Dit is voorlopig de laatste keer dat ik mijn familie zie, want morgen gaan wij naar de Borobudur at sunrise en daarna door naar Yogya. Ik zie ze pas over zeven weken weer!
De volgende ochtend (senin / maandag) moesten we er om half 4 uit. En ja, we hadden weer een bezoeker. Een mooie wolfspin van 10 cm lang. Waarom wij? We hebben maar weer naar de receptie gebeld.. Om 4 uur vertrokken we naar Borobudur. Voor 380.000 Rp kun je de Borobudur bezichtigen als de zon opkomt. We kregen een zaklamp en in het donker vervolgden we onze reis naar de top van de Borobudur. Eenmaal boven was het uitzicht al adembenemend. We keken uit over heel Magelang. Het was volle maan en over de stad hing een grote wolk van mist. Het zag er een beetje spookachtig uit, maar dat was juist zo mooi. Daarna kwam de zon op. Ik heb de Borobudur vaker gezien maar niet bij zonsopkomst. Dit is echt een hele mooie ervaring en de moeite waard als je Indonesië bezoekt! We hebben genoten van het uitzicht en foto's gemaakt. Om 7 uur werden we opgehaald door het hotel en naar het restaurant gebracht. Hier heb ik mie goreng gegeten en daarna hebben we onze spullen ingepakt, een napje genomen en om 12 uur werden we opgehaald door Siska om weer terug te gaan naar Yogya. Hier hebben we weer een kijkje genomen in de Mal Ambarukmo Plaza en zijn daarna teruggelopen naar het hotel. We wilden graag nasi gudeg eten, maar het restaurant was te ver. We besloten ergens anders te eten. We zijn wezen eten bij Lestari. Je kon het eten zelf opscheppen. Het was heet, maar zo lekker! Daarna zijn we teruggegaan, hebben we onze koffers gepakt en zijn we gaan slapen. Om 5 uur moesten we eruit want half 6 worden we gebracht naar het station. De trein vertrok om half 7. Ik zit nu in de trein, te genieten van het uitzicht en ondertussen typ ik mijn reisverslagje voor jullie. Haha oja, in de trein heb je zo'n squat-wc. Echt, hou je hart vast als je ooit naar zo'n wc moet in de trein. Met man en macht moest ik me vasthouden om te voorkomen dat ik niet in de wc zou vallen. En probeer je broek maar eens op te trekken:'(
Rond half 12 komen we weer aan in Soerabaja. Ik ga nu ook even slapen in de trein. Semoga mimpi indah en nog een hele fijne dag iedereen.

Ps. Van de week komt het filmpje van ons weekendtripje op Facebook!

Liefs, Juvena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juv

Een hele goede avond vanuit het warme en vochtige Surabaya! Voor mijn minor Studeren Buitenland verblijf ik in een van de grootste steden van Indonesië, Soerabaja, voor 3,5 maand. Daarna reis ik nog een maand door naar Bali en Midden-Java. Welcome to my (study)trip abroad!

Actief sinds 11 Feb. 2015
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 8252

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 13 Juni 2015

My studytrip abroad - Soerabaja, Indonesia

Landen bezocht: